London

Nu är jag hemma i Sverige igen. Kom hem i söndags. Det blev en ganska lång resa till slut. Lämnade Perth 15:30 lördagen den 14 juli. Då var alltså klockan 09:30 svensk tid. Hade ett stopp på vackra Changi flygplats i Singapore, där jag spenderade tiden med bl a att prova solglasögon. Sen bar det av mot London där jag landade 08:40 London-tid. Mitt plan hem till Göteborg gick inte förrän 18:40 på kvällen så jag bestämde mig för att åka in till stan och kika lite. Gick Oxford St ner och kikade in på Topman, Zara och Selfridges. Köpte mig ett par dressade slimmade shorts på Zara. Därefter en tur nerför New Bond Street där de riktigt schyssta och dyra butikerna ligger vägg i vägg. Dock var detta söndag så många butiker hade stängt. Givetvis hade jag slut på batteri på kameran under londonbesöket. Efter lunch tog jag tunnelbanan ut till Knightbridge och Harrods. Helt klart ett riktigt häftigt varuhus som slutade med två rea-inköp av t-shirts hos Prada.

Väl hemma igen kunde jag inte låta bli att kika in hos ABCD i Göteborg där jag inhandlade en jacka på 50 % från Dior Homme.

Bilder på köpen och outfits kommer till helgen!

5 veckor i Australien

Japp, då är min resa nästan fullbordad. Jag kom hit till Perth i västra Australien den 11 Juni och idag den 12 Juli har jag bara 2 dagar kvar tills jag åker hemåt igen.
Min semester har tagit mig till lite olika platser så som Perth, Sydney, Surfers Paradise, Melbourne och en veckas skidåkning i Falls Creek norr om Melbourne. På hemresan har jag också ett stopp i London som väntar.

Ur ett modeperspektiv är kanske inte Australien det mest framstående landet. Men jag vart ändå lite förvånad över hur många olika märken och butiker som jag hittade på vägen.

Perth:

Inte mycket till modestad alls. Visserligen har man en Louis Vuitton- och en nyöppnad Guccibutik på King Street, samt en butik som säljer lite Filippa K, Paul Smith, Umbro by Kim Jones, Superfine etc, men i övrigt finns inte mycket att hitta. Varuhuset David Jones, som finns i varje större stad och är lite av Australiens motsvarighet till NK, är betydligt sämre i Perth än exempelvis Sydney och Melbourne.
Nationella butiker finns givetvis, så som Yd. Tarocash, Roger David etc men de känns inte alls särskilt uppdaterade eller fräscha. Å andra sidan återspeglar de kanske det australiensiska modet bäst. Cargobyxor/Jeans och T-shirt.

Sydney:

image115 


Sydney var nästa stad att besöka. Mina förhoppningar var inte särskillt högt ställda efter Perth, men till min stora förvåning fann jag att Sydney hade en hel del att erbjuda.
Jag hade bara 3 dagar i Sydney och besöket blev något oplanerat så jag hade tyvärr ingen möjlighet att i förväg kolla upp butiker. Därför blev det mest att bege sig ner på stan och titta. I Sydney trängs de flesta stora modevaruhusen på och i anslutning till Castlereagh St. Här hittar man såväl Louis Vuitton, Hermés, Gucci, Prada, Chanel, Versace, Burberry etc etc. Anledningen till att dessa butiker ligger här är japanska turister.

     
Hermés              Burberry              Gucci                                      Prada

Av dessa butiker får jag nog säga att Pradas var den häftigaste av dem. Även Burberrys var imponerande där man tog en hiss upp till herravdelningen. Louis Vuitton var betydligt större än exempelvis den i Stockholm, samt att utbudet även inkluderade herrkollektionen.

Två inköp blev det.

image112

Denna jacka från Pradas höstkollektion som precis börjat komma ut i butik.

Samt en silvrig skjorta från Burberry Prorsum (bild kommer när jag är hemma igen)

Ja egentligen blev det fyra inköp.
Jag köpte också två saker av en väninna till mamma som bor i Sydney och som sysslat en del med återförsäljning.

image113  image114 

Bälte från Gucci, 400 kr och en väska i present till min flickvän, även den från Gucci.




Surfers Paradise


image117

Surfers Paradise är centrum kan man säga för Gold Coast som ligger precis söder om Brisbane i Queensland.
Det liknar inget annat ställe jag varit på i Australien. Bäst kanske man kan beskriva det som Mallorca eller nåt annat typiskt semestermål. Precis vid stranden har man smällt upp en massa olika hotell och andra byggnader.
När jag kom till Surfers Paradise så trodde jag verkligen inte att det skulle finnas nån direkt shopping att tala om.
Men, återigen tack vare eller på grund av de japanska turisterna så hittar man även här Louis Vuitton, Hermés, Prada, Gucci, Burberry, Fendi etc. Lite komiskt känns det ändå när både LV och Hermés har fler butiker (och större) i denna lilla badort än vad de har i Stockholm. I Surfers Paradise fanns även likt Sydney, en DFS Galleria. I denna galleria såldes en rad olika märken momsfritt. Själv köpte jag en piké från Ralph Laurens Wimbledonkollektion som jag inte heller kan visa på bild eftersom den är nedpackad i en speciell påse, jag inte får öppna förrän jag lämnar landet. Men det fanns faktiskt en hel del andra butiker i Surfers Paradise med lite mindre kända designers. Jag fick bl a se det skandinaviska märket Mjölk för första gången. Även Cheap Monday och Filippa K fanns respresenterat i denna lilla badort.
Själv bodde jag på ett hyffsat hotell, som passade min ekonomi. Men vill man bo riktigt flott så checkar man in på Palazzo Versace.

   
Louis Vuitton                DFS Galleria            Palazzo Versace

Efter Surfers Paradise, begav det sig ner till Melbourne och sen upp till Falls Creek som är en liten skidort några mil norr om Melbourne. Där vart det skidåkning en vecka innan vi åkte till Melbourne.

Melbourne

image120

Melbourne är väldigt annorlunda från exempelvis Sydney. Melbourne är mer europeisk i sin arkitektur. Här finns till och med spårvagnar haha. Melbourne är också konstens och evenemangens stad. Här finns förvisso både LV, Gucci, Hermés, Chanel etc...men framförallt finns här många udda och roliga klädmärken att shoppa. Hos Bobbys Cuts finner man både skor från Gram och Cheap Monday, såväl som butiksinnehavarens egna märke.
Hos Hutch (tror den hette så) på Collin St. finns Mjölk att köpa. Jag stötte på både Filippa K, Acne och APC under min tur på stan. Guess butiken var en annan mycket trevlig butik, även om utbudet kanske var allra bäst på tjejsidan.
Ett annat intressant märke jag hittade i en butik var Beat Poet.
Även människorna i Melbourne var betydligt mer Modemedvetna än övriga städer jag besökte.
David Jones (Australiens NK) var riktigt bra. Här fanns snygga väskor från Givenchy, Burberry etc, samt många etablerade designers så som Zegna, Costume National, John Varvatos, Armani m.fl. De tillhandahöll även kostymer från engelska Gieves And Hawkes.
Min enda shopping i melbourne blev dock denna parfym från Burberry, med medföljande sportbag som "gift" hos David Jones.

image121  image122

Så rent allmänt får jag nog säga att jag ändå vart överraskad över shoppingen i Australien som jag verkligen inte trodde skulle vara så värst mycket att ha.
Ett annat märke som jag borde nämna är Tsubi från Australien som är på frammarsch. Dock hittade jag inget plagg som jag verkligen föll för.

Idag är det fredag, och imorgon lördag åker jag tillbaka hem till Sverige. Söndag har jag dock 13 tim i London, så jag får väl se om jag hittar nåt där. Skall definitivt kolla in Topman design i alla fall, och HM´s COS om jag hinner.