Gucci & Chanel stämmer 15 åring från Göteborg

I dagens E24 finns en notis om en 15 årig pojke från Göteborg som nu stäms av Gucci & Chanel för varumärkesintrång.
Tydligen hade grabben stått som mottagare för tre paket med piratkopierade solglasögon som skickats från Kina. Tullen har beslagtagit paketet.

Länk till notisen:
http://www.e24.se/dynamiskt/konsumentvaror/did_16549275.asp

Jag blir uppriktigt sagt förbannad när jag hör sånt här.
Varken Gucci eller Chanel gör särskillt mycket (ingenting!) i övrigt för att hindra spridning av deras produkter. Ett löjligt referensnummer följer med varje produkt som ändå inte går att lita på, och kopieras flitigt.
Ville man försäkra sig om att stoppa spridningen av piratkopior skulle man givetvis sätta in hologram och dylikt som är betydligt svårare att kopiera.
Ebay är ett annat exempel. Det säljs kopiösa mängder fakeprodukter av dessa två märkena. Det är uppenbart att de inte ödslat någon energi på att försöka stoppa den handeln.
Eller varför inte ta tradera. Jag har vid ett antal tillfällen stött på en kille som säljer fakegrejer. Ofta i ganska omfattande mängder, Gucci, Chanel, Dior, Dsquared etc. Jag har vid ett flertal tillfällen anmält personen i fråga till tradera. Har aldrig fått svar och inte heller har han tvingats sluta.

Eller ta stockholm. Ca 500 meter från Birger Jarlsgatan (där bl a Gucci huserar) kan du köpa guccikopior. Inte är det väl så att Gucci är helt omedvetna om detta? Nej man skiter helt enkelt i det.

Därför att även kopior till viss del gynnar försäljning av deras originalprodukter. Ju fler som går runt med en gucciväska på armen (fake eller äkta) ju mer hypat blir märket.

Nej istället riktar man sina anspråk mot en 15 åring som står som mottagare till några paket från Kina.

Skamlöst tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback