Filmnyheter

I natt är det oscarsgala klockan 02:00. Den sänds på nya Kanal 9 för den intresserade. Själv är jag inte så värst intresserad av galan. Speciellt som filmåret den här gången varit bedrövligt dåligt

Men, det ser ljusare ut i år tycker jag. Ett samarbete mellan de två gigantiska filmregissörerna Rodriguez (Sin City) och Tarantino (Hänsynslösa, Pulp Fiction, Kill Bill etc) har resulterat i ett filmpaket som fått namnet Grindhouse. Paketet består av två separata filmer. Temat tycks vara en form av utforkning kring b-skräckfilmer. Informationen kring manuset är knapphändigt, men klart är att Rodriguezs film Planet Terror visas först. Den handlar om en liten polisstation i en småstad som är tvungna att ta hand om en epidemi av mordiska och infekterade människor kallade "sickos"...passande nog. Därefter kommer Tarantinos Death Proof där vi får se Kurt Rusell (ja tarantino har en förkärlek till nerdekade ex skådisar) i huvudrollen som seriemördaren Stuntman Mike. Han förföljer och har ihjäl vackra kvinnor med sin bil.


Grindhouse

Jag tror detta kan bli riktigt lovande....i alla fall i väntan på Tarantinos Inglorious Bastards som har skjutits upp till 2008.

MEN tyvärr har vi en helt inkompetent biografkedja i sverige, kallad SF (super fuck ups?)

De har fått för sig att dela detta filmpaket i tu. Därför kommer Planet Terror att gå upp i Sverige den 1 Juni och Death Proof får premiär först den 28 September. Skandal! Hela tanken med detta projekt var att återuppliva de biovisningarna som ägde rum på 70- och 80-talet där B-filmer (thriller/skräck) oftast kombinerade ett par filmer i en och samma visning.

Är detta blott ett simpelt försök ffrån SF´s sida att tjäna mer pengar på bekostnad av upplevelsen? Låter det vara osagt, men sanslöst dåligt är det. Inte nog med att filmen delas, de lägger in ett mellanrum på 4 månader mellan filmerna.

Nej jag kommer bojkotta filmerna på Bio och vänta på den amerikanska DVD releasen, eller ja....i detta fall känns det moraliskt försvarbart att tanka hem.

Men SF har inte bara lyckats förstöra denna filmupplevelse, man har haft fler järn i elden.

Den 30 mars har den tecknade filmern "Min granne Totoro" (My Neighbor Tororo) premiär. Det här vore väl egentligen inget konstigt. Om det inte vore för att filmen gjordes 1988. Själv har jag haft den på DVD i ca 15 år. Härligt SF....ni är verkligen medvetna om vilka filmer som gäller!

Hur är detta möjligt? Jo, det är så här; Japansk Animerad film (Anime) är i vissa delar av världen, omåttligt populär. USA och England är exempelvis stora konsumenter (vi bortser från Japan själva). Det har gjorts otroligt mycket bra anime genom åren som inte fått något större genomslag i Sverige, medan dessa filmer gått på Bio i USA. Men när Spirited Away (som för övrigt är en hyfsad film, men långt ifrån mästerlig) fick motta en Oscar för bästa animerade film.....ja då kunde ju inte gamla kära SF missa detta. Så, filmen köptes in och visades i Sverige. Och trots SFs tidigare skepcism mot japansk animerad film så blev denna en publiksucce (SF tjänade bra med pengar). Nu är det dock så att Studio Ghibli inte släpper allt för många filmer (det kan gå många år mellan storheterna) och SF känner suget efter mer pengar. Det är dock uteslutet att visa någon anime som inte är producerad av Studio Ghibli, eftersom man inte med säkerhet kan säga att den svenska publiken skulle tycka om en sådan film. Därför blir det till att gräva i Studio Ghiblis filmarkiv, och på så viss får vi äntligen här i Sverige se My Neighbor Totoro på bio....bara 19 år försent.

Kommentarer
Postat av: alex

"Själv är jag inte så värst intresserad av galan. Speciellt som filmåret den här gången varit bedrövligt dåligt"

Bedrövligt dåligt? Jag hoppas du är ironisk. Filmer som blood diamond, the departed, babel, the queen & the last king of scotland är ju allt annat än bedrövliga. Minus poäng på ditt försök att recensera filmer alá hans wiklund.

2007-03-04 @ 15:44:58
Postat av: Johan

Jag tycker filmåret var bedrövligt dåligt. Filmerna du nämnde är bra filmer, även om departed kanske känns lite trist med tanke på att det är en re-make. Vilket försök är det du syftar till? Jag recenserade inte en enda film i mitt inlägg.

Postat av: FRITIOF

Varför postar du inte något längre?

2007-03-23 @ 15:12:36
Postat av: Anonym

ååå vad du luktar bajs

2007-03-28 @ 16:00:54
Postat av: Utmanare

Tjena. Schysst blogg, gillar (N)N skorna.
Ta dig en titt i www.uomo.mu
/K

2007-04-08 @ 14:36:01
URL: http://utmanare.blogg.se
Postat av: Utmanare

www.uomo.nu ska det naturligtvis stå.

2007-04-08 @ 14:36:36
URL: http://utmanare.blogg.se
Postat av: Johan

Anledningen till att bloggen legat nere ett tag är att jag haft sanslöst mycket i skolan just nu. Har ett par kurser efter mig samtidigt som de vi läser nu är riktigt tunga. Därför har jag varken haft tid eller energi att skriva nåt här. Bloggen är dock inte död. Jag har för avsikt att återuppta bloggandet så fort trycket i skolan lättat något.

2007-04-09 @ 09:13:24
URL: http://homme.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback