J.Lindeberg

Det är i år 10 års sen J.Lindeberg såg dagens ljus. Detta firar man genom en helt ny linje (Johan by J.Lindeberg) som skall inrikta mot yngre mode med smalare silhuetter etc. Priset kommer vara något lägre än huvudlinjen och beräknas nå butikerna under sommaren. J.Lindebergs status genom åren har varit omdiskuterad och även om det såg bra ut till en början hamnade man i en rejäl svacka bara ett par år efter starten. J.Lindeberg blev synonymt med färggranna collegetröjor där märkets JL logga satt som en fet blaffa på bröstet. Föga snyggt även om dessa tröjor röjde en viss framgång, framförallt hos yngre köpare.
Redan från början hoppade golfaren Jesper Parnevik på projektet och bidrog såväl ekonomiskt som med PR. J.Lindebergs golfkollektion blev snabbt hipp. Jag vill minnas att jag gav farsan (som bor i Australien) en golftröja i julklapp och när han klev in i golfshopen på sin klubb vart de yngre golfarna mäkta imponerade.
På senare år har däremot J.Lindeberg gjort en rejäl uppryckning och lutar sig idag mer mot en stilful rock n roll image. Höstkolllektion 2006 och även vårkollektion 2007 är faktiskt riktigt bra. J.Lindeberg har också som enda svenska designer visat sina kläder på den internationella catwalken i Milano två gånger om året sedan 2004.
Årets Milano mässa var inget undantag och jag har plockat ut några personliga favoriter från J.Lindebergs A/W 07 kollektion.
Jag måste säga att jag faktiskt är riktigt imponerad. Det var längesen jag fick sånt ha-begär efter en svensk kollektion.

JL (1)

JL (2)

JL (3)

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback