Modemetropolen Jönköping

Det sköna med att ha ett särintresse, ja om man nu vill gå så långt som att kalla kläder ett särintresse; är möjligheten att fritt raljera över de oinvigda...den stora grå korkade massan. Särintresse förresten, kanske inget bra uttryck. Kläder är ju något vi alla bryr oss om. Eller i alla fall borde bry oss om kan tyckas. Kanske borde man ändå kalla intresset för modeintresse eftersom kläder bärs av merparten av jordens befolkning.
Nåväl.
På grund av taskiga lärare lyckades jag inte få de betygen jag rättmätigen förtjänade i gymnasiet. Delvis förtjänade....lite grann i alla fall. Detta ledde till vad jag senare skulle förstå....exil i Sveriges egna Jerusalem.....Jönköping!
Någon Jur.Kand. kom jag inte in på så det fick bli det affärsrättsliga programmet i jönköping istället. Och den som säger att de av fri vilja valt detta framför jur.kand ljuger. Vi är jur. kand rejects, så är det bara.
Nog om detta. Här är jag i alla fall. Har bott i Jönköping de senaste två och ett halvt åren, och nu känner jag mig redo att lätta på min ilska mot dessa oinvigda taskig klädda bönder.

Först skall nämnas till deras försvar, att utbudet på butiker inte är optimalt. Nätshopping är oerhött sällsynt i denna stad, om vi inte pratar H&M, Nelly och Haléns.

Butikerna:

Det finns två ställen man kan shoppa på i Jönköping. A6 shopping center
http://www.a6center.se/ utanför stan samt själva innerstaden (ja någon yttre del existerar inte).

A6 som stoltserar med den fina skylten "Bästa shoppingen mellan Malmö och Stockholm" tillhandahåller högklassiska och spännande butiker som Din Sko, Nilssons, Scorett, Jack & Jones, Carlings, Peak Performance, Gant(världens minsta), MQ, Dressman, Kappahl, Brothers,JC, Fribergs (en halvsnobbig preppy butik som lyckas ta in det värsta av varje kollektion...det slår aldrig fel) samt ett magert H&M vars främsta prioritering är basplagg och vars ursäkt till utbudet alltid lyder - Vi får det som blir över efter att storstäderna tagit sitt.

I stan är utbudet något bättre. Här finns en butik som själva anser sig falla under preppy-epitetet. Stil heter den. De har ett mycket begränsat utbud av Filippa K, Tiger, Fred Perry, Hope, Woolrich och Mads Norgaard. Här går att hitta ett eller två plagg per säsong som går att bära. Ett plus är att just de plaggen alltid finns kvar i storlek eftersom jönköpingsborna inte fattat att de är de enda snygga plaggen och således valt helt fel plagg när de handlat.

Sen finns det en gubbig och dyrare butik som heter Partners. Hit går den som vill köpa internationellt mode. Och med det menas Armani och Dolce & Gabbana...ja och en del Hugo Boss förstås. De har i alla fall en mycket kunnig (inte modeintresserad) och trevlig personal. Så här kan man snylta kaffe samtidigt som man förklarar det fina med Diors passform på jeansen och Lanvins underbara sneakers.....till döva öron förstås, men kaffet är gott.

Gubb-butik nr 2 heter Robert Lindqvist. Här har inköparen rökt på tillsammans inköparen på Fribergs. Robert Lindqvist har nästan uteslutande gubbiga märken som ingen vettig människa hört talats om. Butiken består till 90 % av kavajer och rockar i storlek 54. Men ibland kan man hitta nån riktigt schysst jacka från typ Tiger, eller som när jag höll på att sätta kaffet i halsen förra året då jag gick förbi och såg att man sålde Lars Wallins smoking t-shirt.
Fribers (preppy på A6) har också en skön inköpare. Han plockar in Acne och Ralph Lauren, skumma jackor från BREMA, det sämsta Hugo Boss har att erbjuda samt armanikläder med loggor på.

Till sist har vi i alla fall en enda butik som har någon form av självrespekt. Det är streetbutiken Bobbys. Här säljs Acne, Whyred, Fifth Avenue Shoe Repair, Wester, Pudel, Cheap Monday etc etc. Till våren dyker visst Henrik Vibskov upp också. Nackdelen är att butiken är ganska liten....likaså utbudet, men här går ändå att hitta en hel del sköna plagg. De satsar 0 kr på marknadsföring. Istället plockar de in vissa plagg de vet att jönköpingsborna aldrig skulle köpa...typ Ann Sofie-Back. Anledningen är att de vill ha märket i butiken. Det skall de ha ett stort plus för.

Sen finns det givetvis ett till MQ, Dressman, Kappahl, H&M, Brothers och JC i stan. Herregud....vad skulle smålänningarna göra utan dessa butiker?

Spring Inspiration:

Jönköping har sin alldeles egna modeshow. Här får nämnda butiker chansen att gratis utnyttja fattiga exibitionistiska studenter för att visa upp sina kreativa kollektioner och låta jönköpingspubliken hänföras för endast 150 riksdaler per biljett.

Jag tänker inte ens gå in vidare på att Jönköping är värld för nån festival för raggare över hela småland. Det säger allt.

Folket:

Det viktigaste är att kamouflera sig. Detta görs enklast i kläder från ovan nämnda mainstreambutiker. För den som vill flasha lite kör man ett par Acne jeans och en luvtröja från Frank Dandy Superwear.
Tjejerna är faktiskt inte mycket bättre de. Utbudet av butiker hjälper något, men som en vän på Stil sa; det är bara hockeyspelarna i HV71 som köpt Hopejackorna till sina flickvänner....annars säljer vi inga.
Bäst klädda är givetvis studenterna. Men dessa är också de med minst kontanta medel och således är deras påverkan på modet klart begränsad.
Sist skall också nämnas den grupp som alla ser upp till; hockeyspelarna i HV71. Dem vet minsann hur man skall klä sig. Här sparas inte. De spatserar gatorna (läs Johan Davidsson) i trasiga Dolce & Gabbana jeans a la Fredrik Ljungberg, och en två storlekar för liten piké tröja.


Aha! Ett praktexempel!

image269

Personen ifråga blev utvald som "gatsmart" av tidningen Jönköpings Nytt.

Checka gärna fler gatsmarta personer på http://www.jnytt.se/NewsSearch.aspx?value=gatsmart


Kanske inte konstigt att folk tittade på mig som om jag kom från en annan planet när jag tog en promenad i mina vaxade och rippade jeans från Dior, eller varför man får höra beska kommentarer om militärkängor när man bär sina Ann Demeulemeester med pondus.

Så om du världsvana människa har vägarna förbi och funderar på ett fikastopp och påfyllning av bensin. Gör inte det! Här finns ingenting att se! Det finns en bensinmack några mil utanför stan...

Kommentarer
Postat av: Claes Schalling

Hahaha, har aldrig skrattat så mycket! det du skriver är så otroligt jävla sant. Jag har bott i Jönköping i över 15 år men flyttade lyckosamt ner till Lund för nått år sen, och vilken förändring! Det värsta är inte deras smak här i Jönköping enligt mig, utan det är deras personligheter. Dom är rent ut sagt väldigt otrevliga :P

Postat av: Don

Same shit in norway. This city got 4 "good" stores now. Got to love the internet!

The "best" got some filippa k, Day, whyred, Bruuns Bazaar. And sells a lot of italian shit like RA-RE, WE ARE REPLAY etc. The next best sells Alot of shit like GABBA, BERTONI etc, but got a ok selection of tiger. Soon we get 4men, and it's for the business man + some nice tiger but they stock RL, Armani jeans etc. Not my cup of tea. And another store that got overpriced mads nørgaard, minimum and matinique.
But I guess it's ok. I don't bother if other people buy this shit, but It makes it a lot harder for me to find good items. I almost never shop here, and I can't shop on internet yet.( 2 weeks now :D) So usually shop 4-5 times every year when I go to Oslo, it's just 1 our from here by car, but with bus + train I use 1,5 hour.

2008-01-10 @ 12:11:37
Postat av: Johan

Schalling:
Mycket sitter i personligheten tycker jag...rent allmänt när det kommer till kläder och stil. En viss outfit är ju helgrym på en viss person men katastrofal på en annan. Sen är det ju så att trevliga människor sällan blir kritiserade för sin klädstil =) Men jag måste hålla med dig om att folk i jönköping kan vara ganska snarstuckna. Något de själva verkar vara medvetna om då jag i princip alltid får höra (av taxichaffisar och liknande) att göteborgare är så trevliga. Själv tycker jag inte göteborgare är speciellt utmärkande trevliga.

Ta bara häromdan när man skulle upp till Ikea. Givetvis har man bara 40 minuters byte på sin biljett vilket i sig är snålt. Värre blir det när man inser att bussarna går typ varje kvart så man kan i princip bara vända om man skall åka med samma biljett. Och är man 2 minuter över tiden så blev man stoppad av den sure busschaffisen trots att han egentligen skall skita i om jag betalar eller inte. Inte hans uppgift.

Sådär...nu har jag nog fått skälla på jönköping tillräckligt för att hålla mig lugn ett tag framöver haha

2008-01-10 @ 16:38:46
URL: http://homme.webblogg.se
Postat av: Johan

Don:

Nice! Snart öppnas en ny värld för dig! ;)
Checka min "nätshoppingguide". Där hittar du i alla fall det mesta. Har missat en del butiker ser jag nu, men de kommer med i nästa update.

2008-01-10 @ 16:40:43
URL: http://homme.webblogg.se
Postat av: Mange

Hahaha, jag dör. :-) Riktigt kul inlägg.
Jag tycker att Bobbys mitt på väster är helt klart bäst, har snackat med nån enstaka av personalen där inne och hon var både kunnig och trevlig.

Är också inflyttad student och håller väl med dig på de flesta punkter, men enligt vad jag läst så är du från Götet och då får man nog helt enkelt acceptera att så här ser det ut på de flesta "småorter" om man inte är från de tre-fyra största städerna i landet. :) Själv är jag från Borås och där känns det som att det är snäppet mindre raggare och bönder men i gengäld ännu mer av gigantiska D&G-loggor och designslitna Replayjeans. (Göteborgswannabe månne?).

A6 som shoppingställe räknat får jag nog tycka är rätt bra, i förhållande till innerstadstorleken, men
då räknas ju mycket annat än mode och klädbutiker in. Finns ju en Gant-butik där också förresten för de som gillar de prylarna.

Bra post. :)

2008-01-10 @ 23:01:02
Postat av: Johan

Mange:

Tack =)

Det är självklart att jönköping inte kan jämföras med exempelvis Stockholm, Göteborg eller Malmö. Jag förklarade nog inte att jag inte heller försöker göra en sån jämförelse. Jag jämför med andra städer av liknande storlek. Typ Helsingborg, Karlskrona etc. Helsingborg har förresten ett överraskande bra utbud mycket tack vare butiken Spirit. Det märks också på folket att intresset för mode är större.

Jaja...jönköpingsfolket gör säkert så gott de kan. Men det är inte bara utbudet som saknas. Finns inget intresse heller. Kan inte tolka det på annat sätt än när man kan komma 3 veckor efter Rea-start och välja mellan storlek 48 och 50 (vanligaste storlekarna) på en kavaj från Hope som är nedsatt med 50 %. =)

2008-01-11 @ 00:37:55
URL: http://homme.webblogg.se
Postat av: Christian

Går sista året på gymnasiet i jönköping och håller med dig fullständigt. Shoppingutbudet här är riktigt kasst. Bobbys är nog den enda butiken som duger. Onlineshopping är typ det enda alternativet om man vill ha kläder som ingen annan använder.Lite trist :(

2008-01-14 @ 16:17:16
Postat av: max

mycket bra inlägg om min hemstad! måste säga att jag är mest nöjd med matlinik ( ny butik på tändsticksområdet, mitt emot bongo ). De har mycket fint. Men tyvärr är det mesta sjukt tråkigt.

Boddys är bara katastrof...
vilken butik med självrespekt ser ut som någon jävla outlet med kläder från både förra säsongens kollektioner och föregående årens! fruktansvärt.

2008-01-19 @ 00:44:48
Postat av: Danne

Dagens ilandsproblem....

2008-05-12 @ 09:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback